AI.. Niet lullen, maar poetsen
- Jasper Seidel
- 25 feb
- 3 minuten om te lezen
Als communicatieadviseur weet ik als geen ander dat effectief communiceren veel meer is dan alleen maar praten. Het draait om het vinden van de juiste balans tussen praten en doen, tussen strategie en uitvoering. Des te groter is mijn drang om met andere bedrijven te gaan knallen met AI. Overal hoor ik het namelijk. Van de radio tot aan de verjaardagen en van het gesprek bij het koffiezet apparaat tot in de sportschool. Maar tegelijkertijd zie ik ook dat er nog weinig mee wordt gedaan. Doodzonde, want het levert voor zowel werkgevers als werknemers zo veel op.
In mijn jongere jaren heb ik in de schoonmaak gewerkt. Repetitief werk wat nu wel (nog) echt door mensen gedaan moet worden. Later maakte ik de overstap naar de communicatiewereld. Wat altijd gebleven is, is mijn liefde voor verbinding maken met mensen. Maar de ruimte voor het goede gesprek, de juiste vragen en het creatieve proces is er in tegenstelling tot voorheen vaak niet. Men is toch gauw opgeslokt door de waan van de dag. De terugkomende klusjes die op eenieder afkomen. Vroeger kon je praten en schoonmaken tegelijk. Maar dat kan met creatieve processen niet. Als ik iemand op kantoor dan weer bezig zag met het zoveelste artikel dat iemand niet zou gaan lezen hoorde ik 'Jasper niet lullen, maar poetsen' doordreunen in mijn hoofd.
Innoveren, excelleren, domineren
AI wordt al op grote schaal toegepast en kan ons ongelooflijk veel bieden, vooral in het vakgebied waar ik me in specialiseer: communicatie. Denk bijvoorbeeld aan tools zoals het welbekende ChatGPT, maar daar stopt het niet. De mogelijkheden zijn enorm. De bedrijven die het lef hebben om AI te omarmen, ook al zijn ze in het begin misschien niet perfect, zullen op de lange termijn de grootste voordelen behalen. Wie durft te innoveren, zal excelleren en uiteindelijk domineren. Door AI slim in te zetten, kan de arbeidsproductiviteit flink omhoog worden getild, en dat is precies wat Nederland nodig heeft in de toekomst, gezien de vergrijzing van de werkbevolking en het achterlopen op andere landen die simpelweg al verder zijn.
28 uur vrijspelen in een fulltime werkweek
Zelf heb ik al ervaren hoe AI mijn werk als communicatieadviseur efficiënter maakt. In een week van 40 uur werk ben ik in staat om het werk in 12 uur effectief te verrichten, doordat AI me helpt met het schrijven, redigeren en aanpassen van teksten. Waar ik plannen opstel helpt het me af en toe op weg. En waar ik tegen repetitieve handelingen aanloop, automatiseer ik deze volledig zodat ik alleen als eindredacteur van mijn eigen AI-medewerker hoef op te treden. Hierdoor ben ik niet langer alleen maar bezig met uitvoerend werk, maar kan ik mij richten op strategisch advies – iets waar ik als communicatieadviseur echt voor ben aangesteld. Daar heb ik nu op papier 28 uur voor vrijgespeeld.
Resultaat omhoog, kosten omlaag
Dit heeft niet alleen voordelen voor mijn eigen werk, maar ook voor mijn werkgever. Door AI in te zetten, kunnen communicatieafdelingen een stuk efficiënter werken. Werknemers krijgen meer ruimte om zich te concentreren op taken die echt waarde toevoegen, in plaats van eindeloos bezig te zijn met uitvoerend werk. Terugkomende uitvoerende taken worden overgenomen door AI en dit saaie werk wordt dus weggenomen. Jouw medewerkers en HR ook tevreden, want dat werkgeluk stapt in de lift. En even door de bril van die werkgever: Een digitale AI-agent is veel goedkoper dan een voltijdse medewerker en jij hebt minder last van verloop en verzuim. Je zal niet alleen productiever kunnen werken, maar ook kosten kunnen besparen.
De oplossing op de unieke vraag
Zo is Commflow dan ook ontstaan. Dan hoor ik je denken. Hoe ga ik te werk? Ik start altijd met een grondige inventarisatie van de behoeften en doelstellingen van de communicatieafdeling. Wat willen jullie als bedrijf bereiken? Wat is de visie voor de lange termijn? En waar kunnen we AI inzetten om de afdeling efficiënter te maken? Ook vraag ik werknemers waar zij het meeste tijd aan kwijt zijn en welke taken zij het meest waardevol vinden. Want elke afdeling is anders en verdient haar eigen unieke oplossing. Op basis hiervan ontwikkel ik een op maat gemaakte strategie om AI zo efficiënt bij te laten dragen aan het beter behalen van jullie doelstellingen op basis van de beschikbare middelen en inzet. Dit kan uiteindelijk door advies, hulp bij implementatie en mogelijk ook volledige automatie.
Wil jij voorop lopen in het gebruik van AI en tegelijkertijd de productiviteit van je team verhogen? Maar weet je niet waar je moet beginnen? Dan help ik je graag met een gedegen advies en praktische hulp om AI te integreren in jouw communicatieafdeling. Laten we niet alleen maar praten, maar ook echt aan de slag gaan en deze nieuwe technologie toepassen. Want als je écht wilt vooruitgaan, is het tijd om te doen.
Comments